Działania jakie podjęliśmy w
w projekcie
Obecnie nasza szkoła przystąpiła do programu rozwoju
kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych - "Szkoła
demokracji - szkoła samorządności"
Jest to program pilotażowy prowadzony przez Ośrodek
Rozwoju Edukacji w Warszawie przy współpracy z ośrodkami doskonalenia
nauczycieli.
Program będzie prowadził ekspert w zakresie w/w
programu pani Mirosława Horodok powołana przez Centrum Doskonalenia
Nauczycieli w Pile.
Zadaniem nauczycieli będzie kształcenie u dzieci takich
kompetencji społecznych i obywatelskich, aby mogły one dostosować się do
przemian społecznych, gospodarczych i ekonomicznych. Kompetencje
obywatelskie dają nam możliwość pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim,
opartego na znajomości społecznych i politycznych pojęć oraz struktur
a przede wszystkim zobowiązują nas do aktywnego i demokratycznego
uczestnictwa. Kompetencje obywatelskie to znajomość praw człowieka
i konstytucji swojego kraju, a także zakres działań jego rządu, to również
zrozumienie ról i zakresu odpowiedzialności instytucji stanowiących politykę
na poziomie lokalnym, regionalnym, narodowym, europejskim i międzynarodowym
(łącznie z polityką i ekonomiczną rolą Unii Europejskiej). To także
rozumienie pojęć takich jak demokracja, obywatelstwo oraz międzynarodowych
deklaracji mających je wyrażać (jak np. Karta Praw Podstawowych Unii
Europejskiej). Poza tym składają się na nie znajomość głównych wydarzeń,
kierunków zmian w narodowej, europejskiej i światowej historii, a także
obecnej sytuacji Europy i krajów sąsiedzkich. Przejawiają się
w uczestnictwie w życiu i działaniach społeczności lokalnej, jak również
w podejmowaniu decyzji na poziomie krajowym i europejskim (np. poprzez
udział w wyborach, w zdolności do okazywania solidarności poprzez
zainteresowanie i pomoc w rozwiązywaniu problemów dotykających społeczność
na poziomie lokalnym lub w szerszym kontekście. Wreszcie kompetencje
obywatelskie to umiejętność skutecznego kontaktowania się i wpływania na
instytucje publiczne oraz umiejętność korzystania z możliwości, jakie daje
Unia Europejska. Zarówno kompetencje społeczne, jak i obywatelskie rozwijają
poczucie przynależności do społeczności lokalnej, kraju Unii Europejskiej,
Europy i świata.
Rada Pedagogiczna naszej szkoły będzie
uczestniczyła w pięciu spotkaniach, podczas których zostaniemy zapoznani z
założeniami programu.
Spotkanie I z ekspertem - "Opis
kompetencji nauczycielskich i sposobów ich rozwijania".
Spotkanie II z ekspertem - "Rozumienie EO i EPC"
Spotkanie III z ekspertem - "Metody nauczania EO I
EPC"
Spotkanie IV z ekspertem - "Szkoła w środowisku
lokalnym"
Spotkanie V z ekspertem:
- Ewaluacja rozwoju kompetencji Rady Pedagogicznej
- Korzyści z uczestnictwa w programie
- Podsumowanie, możliwość kontynuacji działań.
|