|
|
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
o godzinie 9:30 w kościele parafialnym w Świętej.
Rozkład jazdy autobusów szkolnych w Publicznym
Gimnazjum nr 2
im. Jana
Pawła II w Świętej w roku szkolnym 2016/2017
od dnia
01.09.2016r.
Wyjazd z miejsca zamieszkania do szkoły
Domy Celne
6:45
Rudna 6:50
Kobylnik
6:55
Skic 7:00
Kleszczyna
7:10
Świecko
7:10
Wąsosz
7:40
ze szkołą
podstawową, (przystanek przy sali wiejskiej)
Klukowo
8:15
Blękwit
8:15
Złotów
8:20
przystanek
na ul. Szpitalnej
Ogrodnictwo 8:25
Nowa
Święta 8:15
Zalesie
7:30
(przed szkołą)
Pieczynek
7:15
Sławianówko 8:15
Kaczochy
8:20
Bługowo
8:35
Sławianowo
8:25
Buntowo
Wieś 8:30
Buntowo
PGR 8:40
Odjazdy autobusów szkolnych po zajęciach
lekcyjnych
1.Domy
Celne,
Rudna, Kobylnik, Skic,
Kleszczyna,
Świecko
Poniedziałek, wtorek, środa,
czwartek
- 1425,
piątek -1345
2.
Sławianówko , Kaczochy ,
Bługowo, Buntowo wieś , Sławianowo, Buntowo PGR
Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek
- 1515,
piątek -1445
3. Klukowo , Blękwit,
Złotów, Ogrodnictwo, Pieczynek,
Zalesie
Poniedziałek, wtorek, środa,
czwartek
- 1515,
piątek -1425
4.Nowa Święta, Wąsosz
Poniedziałek, wtorek, środa,
czwartek
- 1515,
piątek -1435
Prosimy o zapoznanie się ze stronami internetowymi poświęconymi
problemowi uzależnień, a zwłaszcza dopalaczy:
http://www.dopalaczeinfo.pl/
http://stopdopalaczom.com/
Stanowisko Wydziału VI Nauk Medycznych PAN w sprawie
„dopalaczy”
Wydział VI Nauk Medycznych PAN już w roku ubiegłym starał
się zwrócić uwagę mediów na problem dopalaczy. W tym celu
zorganizował w dniu 28 sierpnia 2009 roku konferencję
prasową „Dopalacze: fakty i mity" z udziałem naukowców,
terapeutów oraz przedstawicieli instytucji zajmujących się
przeciwdziałaniem uzależnieniom narkomanii. Dramatyczne
wydarzenia ostatnich tygodni postawiły znowu w centrum
zainteresowań problem tzw. dopalaczy.
Jest to stale i niezwykle dynamicznie rozrastająca się grupa
substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego o silnych
właściwościach psychoaktywnych. Mają one najczęściej mniej
lub silniej zaznaczone właściwości psychostymulujace
przypominające działanie amfetaminy (np. benzylopiperazyna)
oraz halucynogenne (np. salwinoryna występująca w tzw.
szałwii szamana), wprowadzane są do obiegu także związki
naśladujące działanie marihuany działające na receptory
kanabinoidowe (np. CP 47,947). Substancje wchodzące w skład
dopalaczy są w większości słabo poznane, a ich zawartość w
oferowanych produktach może się bardzo wahać. Sprawia to, ze
efekt ich działania staje się trudny do przewidzenia.
Ponadto popularne jest łączenie dopalaczy z innymi związkami
psychoaktywnymi, np. z alkoholem czy marihuaną). Wiek
użytkowników dopalaczy stale się obniża, wzrasta
niebezpiecznie ich popularność wśród młodzieży. Dopalacze
stanowią nie tylko problem natury toksykologicznej, ponieważ
prowadzą same, oraz ułatwiają, rozwój uzależnienia, co
prowadzi do zaburzenia funkcjonowania mózgowych systemów
związanych z tak istotnymi procesami jak motywacja, nagroda,
uczenie i pamięć.
Budzącą głęboki sprzeciw specyfiką i taktyką
rozpowszechniania dopalaczy jest ich reklamowanie jako
produktów „kolekcjonerskich" nieprzeznaczonych do spożycia.
Konieczne jest zatem szybkie podjęcie skoordynowanych i
skutecznych działań zmierzających do ograniczenia używania
tych produktów. W pierwszym rzędzie konieczne jest
opracowanie i wdrożenie długofalowego programu edukacyjnego
przy udziale wielu środowisk – dydaktycznego, medycznego,
prawniczego, a także nauczycieli, rodziców i młodzieży.
Wprowadzić należy bezwzględny zakaz reklamy i promocji
wszelkich produktów zawierających substancje psychoaktywne.
Należy wprowadzić nakaz umieszczania na produktach
sprzedawanych jako dopalacze dokładnego ich składu oraz
określenia bezpieczeństwa ich działania na organizm
człowieka. Sprzedaż tych produktów mogłaby być dopuszczalna
tylko w sklepach koncesjonowanych, które uzyskały
odpowiednią licencję. Dopalacze nie powinny być sprzedawane
w sklepach z alkoholem ani w ich sąsiedztwie, podobnie jak w
sąsiedztwie szkół. Trzeba bezwzględnie egzekwować zakaz
sprzedaży dopalaczy młodzieży. Rozpowszechnianie dopalaczy
powinno być monitorowane przez odpowiednią komórkę utworzoną
np. w strukturze Ministerstwa Zdrowia. Wskazane jest
zorganizowanie w możliwie najszybszym czasie
specjalistycznego laboratorium identyfikującego związki
wchodzące w skład dopalaczy.
Prof. dr hab. Wojciech Kostowski
Przewodniczący Wydziału VI Nauk Medycznych PAN
Warszawa, dnia 6 października 2010 r.
ZALECENIA GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO DOTYCZĄCEGO GRYPY A/H1N1
Ogólne wskazania profilaktyczne
Należy:
• unikać bliskiego kontaktu z chorymi osobami,
• kiedy jest się chorym, zostać w domu i zachować dystans do osób zdrowych
• zasłaniać usta i nos chusteczką higieniczną podczas kichania i kasłania, a
zużytą chusteczkę wyrzucić do kosza na śmieci
• myć często ręce
• unikać dotykania oczu, nosa i ust, żeby nie roznosić zarazków
• dbać o siebie, dużo spać, być aktywnym fizycznie, unikać stresu, pić dużo
płynów i zdrowo się odżywiać.
Objawy nowej
grypy A/H1N1 są podobne jak grypy sezonowej:
• gorączka
• kaszel
• ból gardła
• katar z płynną wydzieliną lub zatkanym nosem
• bóle mięśniowe i stawowe
• ból głowy
• dreszcze
W około 25-30% przypadków nowej grypy mogą
występować wymioty i biegunka. Podobnie jak w
grypie sezonowej część zachorowań przebiega
ciężko, a nawet może zakończyć się
śmiercią. Szerzenie się nowej grypy, podobnie
jak grypy sezonowej, odbywa się przez zakażenia
drogą powietrzną i kropelkową. Możliwe jest też
przenoszenie się zakażenia przez dotykanie
przedmiotów zanieczyszczonych śliną lub
wydzieliną dróg oddechowych osoby chorej i
następnie dotykanie śluzówki osoby zdrowej.
Szkoła jest
miejscem, gdzie kontakty między uczniami są
bardzo bliskie i gdzie choroby szerzące się
drogą powietrzną mogą przenosić się szczególnie
łatwo. Zakażeni uczniowie mogą też stanowić
źródło zakażenia dla swych rodzin oraz innych
członków społeczeństwa.
|
|
Wskazania
dla dzieci i
młodzieży
Należy:
• myć ręce mydłem
i ciepła wodą przez
20 sekund
• jeśli nie masz
chusteczki podczas
kichania lub
kasłania zasłoń usta
i nos rękawem
w okolicy powyżej
łokcia a nie dłońmi
• umyć ręce po
kasłaniu lub
kichaniu
• unikać kontaktu z
osobami, które
kichają i kaszlą
• przebywać w czasie
wolnym na świeżym
powietrzu
|
|
|
|
Co może
zrobić uczeń i jego rodzice, aby zredukować
prawdopodobieństwo szerzenia się zakażeń w
szkole?
• Pozostać w domu
w razie choroby. Jeżeli objawy odpowiadają
wymienionym wyżej objawom grypy, należy pozostać
w domu 7 dni od wystąpienia objawów lub 1 dzień
po ustąpieniu objawów, jeżeli objawy trwają 7
dni lub dłużej.
• W czasie kaszlu lub czyszczenia nosa zakrywać
nos i usta chusteczką jednorazową, którą po
jednorazowym użyciu należy wyrzucić, a ręce umyć
starannie wodą z mydłem.
• W rozmowie unikać bliskich kontaktów twarzą w
twarz. W tym szczególnym przypadku uzasadnione
jest rozmawianie z głową odwróconą od rozmówcy.
• Unikać dotykania palcami ust, nosa i powiek
oczu.
• Poza szkołą unikać przebywania w
pomieszczeniach z kilkoma osobami na raz, a
szczególnie masowych zgromadzeń i sportów
kontaktowych.
• Przestrzegać zasad higienicznych wynikających
z instrukcji uzyskanych w szkole również w domu
i we wszystkich sytuacjach pozaszkolnych. |
|
|