DLA RODZICÓW

rok 2006/2007 rok 2007/2008 rok 2008/2009 rok 2009/2010 rok 2010/2011 rok 2011/2012 rok 2012/2013 rok 2013/2014 rok 2014/2015 rok 2015/2016

Strona główna
PLAN  LEKCJI
AKTUALNOŚCI
Galeria fotografii
WAŻNE
Sport
DLA RODZICÓW
Rada Pedagogiczna
KONTAKT
DOKUMENTY SZKOŁY
Ubezpieczenie

 

 

PORADNIK DLA RODZICÓW - PRZEMOC I CYBERPRZEMOC

 

 

STYPENDIA I ZASIŁKI

Zgodnie z zapisem w rozdziale 8a Ustawy o systemie oświaty uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa, budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego oraz ze środków Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej.
Pomoc materialna, o której mowa, może mieć dwojaki charakter :
Socjalny  

  • Stypendium szkolne

  • Zasiłek szkolny

Motywacyjny

  • Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe.

  • Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Ustawa podkreśla, że uczniowi może być przyznana jednocześnie pomoc materialna o charakterze socjalnym i motywacyjnym.
Stypendia przyznawane są na wniosek:

  • Rodziców (prawnych opiekunów),

  • Dyrektora szkoły ( w praktyce pedagoga szkolnego lub wychowawcy ).

  • Stypendia i zasiłki szkolne mogą być również przyznawane z urzędu.

STYPENDIUM SZKOLNE

Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie oraz innych okoliczności uzasadniających przyznanie pomocy materialnej takich jak bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność itp.
Miesięczna
wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa niż kwota, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) tzn.  456,00 zł netto.    (  od 1.102012 r.  )

ZASIŁEK SZKOLNY

Zasiłek szkolny może być przyznany uczniowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego. Może być on przyznany w formie pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym lub świadczenia pieniężnego na pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym, raz lub kilka razy w roku, niezależnie od otrzymywanego stypendium szkolnego.
O zasiłek ten można ubiegać się w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia uzasadniającego przyznanie tego zasiłku.

STYPENDIUM ZA WYNIKI W NAUCE I ZA OSIĄGNIECIA SPORTOWE - MOTYWACYJNE

Stypendium za wyniki w nauce przyznaje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły. Wypłacane jest ono raz w semestrze, a jego wysokość ustala dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii komisji stypendialnej i rady pedagogicznej oraz w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Wysokość stypendium nie może być wyższa niż dwukrotność kwoty zasiłku rodzinnego, o której mowa w ustawie o świadczeniach rodzinnych.

Warunkiem otrzymania stypendium za osiągnięcia sportowe jest uzyskanie wysokich wyników we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co najmniej międzyszkolnym. Stypendium to, podobnie jak stypendium za wyniki w nauce, jest udzielane przez szkołę i ma charakter fakultatywny.


STYPENDIUM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

Aby uzyskać stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania należy posiadać wybitne osiągnięcia edukacyjne, w szczególności:

  • Być laureatem międzynarodowej olimpiady lub laureatem i finalistą olimpiady przedmiotowej o zasięgu ogólnopolskim lub turnieju.

  • Być uczniem, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu krajowym lub międzynarodowym.

Stypendium to  przyznaje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.

DOFINANSOWANIE DO ZAKUPU PODRĘCZNIKÓW „ WYPRAWKA SZKOLNA”

Pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników może być przyznana:

1.      uczniom z rodziny, w której dochód na osobę przekracza to kryterium dochodowe, ale istnieją powody pozwalające dyrektorowi szkoły podjąć decyzję, o udzieleniu uczniowi takiej pomocy.

Powody te, to :

o    Ubóstwo.

o    Sieroctwo.

o    Bezdomność.

o    Bezrobocie.

o    Niepełnosprawność.

o    Długotrwała lub ciężka choroba.

o    Przemoc w rodzinie.

o    Potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności.

o    Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych i wielodzietnych.

o    Brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo - wychowawcze.

o    Trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy.

o    Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego.

o    Alkoholizm lub narkomania.

o    Zdarzenia losowego i sytuacje kryzysowej.

o    Klęski żywiołowej lub ekologicznej.

 

2.      Uczniom słabowidzącym, niesłyszącym, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, uczniom z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

GORĄCY POSIŁEK

Pomoc w postaci gorącego posiłku ( przeważnie chodzi o sfinansowanie dziecku obiadów w stołówce szkolnej ) może być przyznana uczniowi przez GOPS bezpłatnie, jeżeli dochód na osobę w jego rodzinie nie przekracza 150 % kryterium dochodowego na jednego członka rodziny.
Wymagane dokumenty:

  • Wniosek o udzielenie pomocy w formie gorącego posiłku.

  • Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość - do wglądu.

  • Oryginały zaświadczeń potwierdzających dochody rodziny z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku o pomoc

  • W razie konieczności inne dokumenty potwierdzające trudną sytuację życiową.

Pomoc w formie posiłku może zostać przyznana osobom i rodzinom z powodu:

    • Ubóstwa.

    • Sieroctwa.

    • Bezdomności.

    • Bezrobocia.

    • Niepełnosprawności,

    • Długotrwałej lub ciężkiej choroby.

    • Przemocy w rodzinie.

    • Potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności.

    • Bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych i wielodzietnych.

    • Braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo - wychowawcze.

    • Trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy.

    • Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego.

    • Alkoholizmu lub narkomanii.

    • Zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej.

    • Klęski żywiołowej lub ekologicznej.

Rodzice i opiekunowie, którzy chcieliby zapewnić swoim dzieciom obiad w szkole powinni złożyć wniosek we właściwej ze względu na miejsce swojego zamieszkania Filii Ośrodka Pomocy Społecznej Pracownik socjalny GOPS w celu ustalenia sytuacji bytowej rodziny przeprowadza w miejscu zamieszkania zgłaszającej się osoby wywiad środowiskowy.
Pomoc może być również przyznana na podstawie wniosku złożonego przez szkołę do której dziecko uczęszcza. Szkoła może przekazać do Ośrodka Pomocy Społecznej listę dzieci, które według jej rozeznania wymagają wsparcia w/w zakresie lub dotychczas były objęte taką pomocą i wskazana jest jej kontynuacja.  Wniosek o przyznanie pomocy w formie posiłku dla dziecka w szkole można składać w trakcie całego roku szkolnego. Pomoc przyznawana jest decyzją i może obejmować cały rok szkolny z wyłączeniem dni wolnych od nauki szkolnej.
                                                                                                                                             Opracowanie: Bożena Lewandowska. Psycholog

2012-11-14




Prosimy o zapoznanie się ze stronami internetowymi poświęconymi problemowi uzależnień, a zwłaszcza dopalaczy:
http://www.dopalaczeinfo.pl/

http://stopdopalaczom.com/


Stanowisko Wydziału VI Nauk Medycznych PAN w sprawie „dopalaczy”

Wydział VI Nauk Medycznych PAN już w roku ubiegłym starał się zwrócić uwagę mediów na problem dopalaczy. W tym celu zorganizował w dniu 28 sierpnia 2009 roku konferencję prasową „Dopalacze: fakty i mity" z udziałem naukowców, terapeutów oraz przedstawicieli instytucji zajmujących się przeciwdziałaniem uzależnieniom narkomanii. Dramatyczne wydarzenia ostatnich tygodni postawiły znowu w centrum zainteresowań problem tzw. dopalaczy.
Jest to stale i niezwykle dynamicznie rozrastająca się grupa substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego o silnych właściwościach psychoaktywnych. Mają one najczęściej mniej lub silniej zaznaczone właściwości psychostymulujace przypominające działanie amfetaminy (np. benzylopiperazyna) oraz halucynogenne (np. salwinoryna występująca w tzw. szałwii szamana), wprowadzane są do obiegu także związki naśladujące działanie marihuany działające na receptory kanabinoidowe (np. CP 47,947). Substancje wchodzące w skład dopalaczy są w większości słabo poznane, a ich zawartość w oferowanych produktach może się bardzo wahać. Sprawia to, ze efekt ich działania staje się trudny do przewidzenia. Ponadto popularne jest łączenie dopalaczy z innymi związkami psychoaktywnymi, np. z alkoholem czy marihuaną). Wiek użytkowników dopalaczy stale się obniża, wzrasta niebezpiecznie ich popularność wśród młodzieży. Dopalacze stanowią nie tylko problem natury toksykologicznej, ponieważ prowadzą same, oraz ułatwiają, rozwój uzależnienia, co prowadzi do zaburzenia funkcjonowania mózgowych systemów związanych z tak istotnymi procesami jak motywacja, nagroda, uczenie i pamięć.
Budzącą głęboki sprzeciw specyfiką i taktyką rozpowszechniania dopalaczy jest ich reklamowanie jako produktów „kolekcjonerskich" nieprzeznaczonych do spożycia.
Konieczne jest zatem szybkie podjęcie skoordynowanych i skutecznych działań zmierzających do ograniczenia używania tych produktów. W pierwszym rzędzie konieczne jest opracowanie i wdrożenie długofalowego programu edukacyjnego przy udziale wielu środowisk – dydaktycznego, medycznego, prawniczego, a także nauczycieli, rodziców i młodzieży.
Wprowadzić należy bezwzględny zakaz reklamy i promocji wszelkich produktów zawierających substancje psychoaktywne. Należy wprowadzić nakaz umieszczania na produktach sprzedawanych jako dopalacze dokładnego ich składu oraz określenia bezpieczeństwa ich działania na organizm człowieka. Sprzedaż tych produktów mogłaby być dopuszczalna tylko w sklepach koncesjonowanych, które uzyskały odpowiednią licencję. Dopalacze nie powinny być sprzedawane w sklepach z alkoholem ani w ich sąsiedztwie, podobnie jak w sąsiedztwie szkół. Trzeba bezwzględnie egzekwować zakaz sprzedaży dopalaczy młodzieży. Rozpowszechnianie dopalaczy powinno być monitorowane przez odpowiednią komórkę utworzoną np. w strukturze Ministerstwa Zdrowia. Wskazane jest zorganizowanie w możliwie najszybszym czasie specjalistycznego laboratorium identyfikującego związki wchodzące w skład dopalaczy.


Prof. dr hab. Wojciech Kostowski
Przewodniczący Wydziału VI Nauk Medycznych PAN

Warszawa, dnia 6 października 2010 r.


ZALECENIA GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO DOTYCZĄCEGO GRYPY A/H1N1
 
Ogólne wskazania profilaktyczne

Należy:

• unikać bliskiego kontaktu z chorymi osobami,
• kiedy jest się chorym, zostać w domu i zachować dystans do osób zdrowych
• zasłaniać usta i nos chusteczką higieniczną podczas kichania i kasłania, a zużytą chusteczkę wyrzucić do kosza na śmieci
• myć często ręce
• unikać dotykania oczu, nosa i ust, żeby nie roznosić zarazków
• dbać o siebie, dużo spać, być aktywnym fizycznie, unikać stresu, pić dużo płynów i zdrowo się odżywiać.

Objawy nowej grypy A/H1N1 są podobne jak grypy sezonowej:
• gorączka
• kaszel
• ból gardła
• katar z płynną wydzieliną lub zatkanym nosem
• bóle mięśniowe i stawowe
• ból głowy
• dreszcze
 W około 25-30% przypadków nowej grypy mogą występować wymioty i biegunka. Podobnie jak w grypie sezonowej część zachorowań przebiega ciężko, a nawet może zakończyć się śmiercią. Szerzenie się nowej grypy, podobnie jak grypy sezonowej, odbywa się przez zakażenia drogą powietrzną i kropelkową. Możliwe jest też przenoszenie się zakażenia przez dotykanie przedmiotów zanieczyszczonych śliną lub wydzieliną dróg oddechowych osoby chorej i następnie dotykanie śluzówki osoby zdrowej.

Szkoła jest miejscem, gdzie kontakty między uczniami są bardzo bliskie i gdzie choroby szerzące się drogą powietrzną mogą przenosić się szczególnie łatwo. Zakażeni uczniowie mogą też stanowić źródło zakażenia dla swych rodzin oraz innych członków społeczeństwa.
 

Wskazania dla rodziców

Należy:

• obserwować domowników wykazujących objawy grypopodobne, w razie ich wystąpienia zgłosić się do lekarza rodzinnego
• myć ręce swoje i swojego dziecka mydłem pod bieżącą wodą oraz pokazać dziecku jak należy to robić
• zatrzymać chore dziecko w domu i wezwać lekarza
• zasłaniać nos chusteczką higieniczną podczas kichania i usta podczas kasłania
• nie zabierać dziecka do ludzi, którzy są przeziębieni
• zadbać o to by dziecko zawsze miało przy sobie chusteczkę do nosa
• spędzać z dziećmi aktywnie wolny czas na świeżym powietrzu

Co może zrobić uczeń i jego rodzice, aby zredukować prawdopodobieństwo szerzenia się zakażeń w szkole?

• Pozostać w domu w razie choroby. Jeżeli objawy odpowiadają wymienionym wyżej objawom grypy, należy pozostać w domu 7 dni od wystąpienia objawów lub 1 dzień po ustąpieniu objawów, jeżeli objawy trwają 7 dni lub dłużej.
• W czasie kaszlu lub czyszczenia nosa zakrywać nos i usta chusteczką jednorazową, którą po jednorazowym użyciu należy wyrzucić, a ręce umyć starannie wodą z mydłem.
• W rozmowie unikać bliskich kontaktów twarzą w twarz. W tym szczególnym przypadku uzasadnione jest rozmawianie z głową odwróconą od rozmówcy.
• Unikać dotykania palcami ust, nosa i powiek oczu.
• Poza szkołą unikać przebywania w pomieszczeniach z kilkoma osobami na raz, a szczególnie masowych zgromadzeń i sportów kontaktowych.
• Przestrzegać zasad higienicznych wynikających z instrukcji uzyskanych w szkole również w domu i we wszystkich sytuacjach pozaszkolnych.


 



 

     

Strona główna | PLAN  LEKCJI | AKTUALNOŚCI | Galeria fotografii | WAŻNE | Sport | DLA RODZICÓW | Rada Pedagogiczna | KONTAKT | DOKUMENTY SZKOŁY | Ubezpieczenie

Ostatnia aktualizacja tej witryny: 10-05-17