Zgodnie z
zapisem w rozdziale
8a Ustawy o
systemie oświaty
uczniowi przysługuje prawo do
pomocy materialnej ze środków
przeznaczonych na ten cel w
budżecie państwa, budżecie
właściwej jednostki samorządu
terytorialnego oraz ze środków
Funduszu im. Komisji Edukacji
Narodowej.
Pomoc materialna, o której mowa,
może mieć dwojaki charakter :
Socjalny
-
Stypendium
szkolne
-
Zasiłek szkolny
Motywacyjny
Ustawa
podkreśla, że uczniowi może być
przyznana jednocześnie pomoc
materialna o charakterze
socjalnym i motywacyjnym.
Stypendia przyznawane są na
wniosek:
-
Rodziców
(prawnych
opiekunów),
-
Dyrektora szkoły
( w praktyce
pedagoga
szkolnego lub
wychowawcy ).
-
Stypendia i
zasiłki szkolne
mogą być również
przyznawane z
urzędu.
STYPENDIUM
SZKOLNE
Stypendium
szkolne może otrzymać uczeń
znajdujący się w trudnej
sytuacji materialnej,
wynikającej z niskich dochodów
na osobę w rodzinie oraz innych
okoliczności uzasadniających
przyznanie pomocy materialnej
takich jak bezrobocie,
niepełnosprawność, ciężka lub
długotrwała choroba,
wielodzietność itp.
Miesięczna
wysokość
dochodu na osobę
w rodzinie ucznia uprawniająca
do ubiegania się o stypendium
szkolne nie może być większa niż
kwota, o której mowa w art. 8
ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 12
marca 2004 r. o pomocy
społecznej (tj. Dz. U. z 2009 r.
Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.)
tzn.
456,00
zł netto.
(
od
1.102012 r.
)
ZASIŁEK
SZKOLNY
Zasiłek
szkolny może być przyznany
uczniowi znajdującemu się
przejściowo w trudnej sytuacji
materialnej
z powodu
zdarzenia losowego.
Może być on przyznany w formie
pomocy rzeczowej o charakterze
edukacyjnym lub świadczenia
pieniężnego na pokrycie wydatków
związanych z procesem
edukacyjnym, raz lub kilka razy
w roku, niezależnie od
otrzymywanego stypendium
szkolnego.
O zasiłek ten można ubiegać się
w terminie nie dłuższym niż dwa
miesiące od wystąpienia
zdarzenia uzasadniającego
przyznanie tego zasiłku.
STYPENDIUM
ZA WYNIKI W NAUCE I ZA
OSIĄGNIECIA SPORTOWE -
MOTYWACYJNE
Stypendium
za wyniki w nauce przyznaje
dyrektor szkoły, po zasięgnięciu
opinii rady pedagogicznej,
w ramach środków przyznanych
przez organ prowadzący na ten
cel w budżecie szkoły.
Wypłacane jest ono raz w
semestrze, a jego wysokość
ustala dyrektor szkoły, po
zasięgnięciu opinii komisji
stypendialnej i rady
pedagogicznej
oraz w
porozumieniu z organem
prowadzącym szkołę.
Wysokość stypendium nie może być
wyższa niż dwukrotność kwoty
zasiłku rodzinnego, o której
mowa w ustawie o świadczeniach
rodzinnych.
Warunkiem
otrzymania stypendium za
osiągnięcia sportowe jest
uzyskanie wysokich wyników we
współzawodnictwie sportowym na
szczeblu co najmniej
międzyszkolnym. Stypendium to,
podobnie jak stypendium za
wyniki w nauce, jest udzielane
przez szkołę i ma charakter
fakultatywny.
STYPENDIUM
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I
SPORTU
Aby uzyskać
stypendium ministra właściwego
do spraw oświaty i wychowania
należy posiadać wybitne
osiągnięcia edukacyjne, w
szczególności:
-
Być laureatem
międzynarodowej
olimpiady lub
laureatem i
finalistą
olimpiady
przedmiotowej o
zasięgu
ogólnopolskim
lub turnieju.
-
Być uczniem,
który uzyskał
wysokie wyniki
we
współzawodnictwie
sportowym na
szczeblu
krajowym lub
międzynarodowym.
Stypendium
to
przyznaje
minister właściwy do spraw
oświaty i wychowania.
Pomoc w
formie dofinansowania zakupu
podręczników może być przyznana:
1.
uczniom z
rodziny, w której
dochód na
osobę przekracza to kryterium
dochodowe, ale
istnieją
powody pozwalające dyrektorowi
szkoły podjąć decyzję,
o udzieleniu uczniowi takiej
pomocy.
Powody te, to
:
o
Ubóstwo.
o
Sieroctwo.
o
Bezdomność.
o
Bezrobocie.
o
Niepełnosprawność.
o
Długotrwała
lub ciężka choroba.
o
Przemoc w
rodzinie.
o
Potrzeba
ochrony macierzyństwa lub
wielodzietności.
o
Bezradność
w sprawach
opiekuńczo-wychowawczych i
prowadzenia gospodarstwa
domowego, zwłaszcza w rodzinach
niepełnych i wielodzietnych.
o
Brak
umiejętności w przystosowaniu do
życia młodzieży opuszczającej
placówki opiekuńczo -
wychowawcze.
o
Trudności w
integracji osób, które otrzymały
status uchodźcy.
o
Trudności w
przystosowaniu do życia po
zwolnieniu z zakładu karnego.
o
Alkoholizm
lub narkomania.
o
Zdarzenia
losowego i sytuacje kryzysowej.
o
Klęski
żywiołowej lub ekologicznej.
2.
Uczniom
słabowidzącym, niesłyszącym, z
upośledzeniem umysłowym w
stopniu lekkim, uczniom z
niepełnosprawnościami
sprzężonymi, w przypadku gdy
jedną z niepełnosprawności jest
niepełnosprawność wymieniona
wyżej, którzy posiadają
orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego, o
którym mowa w art. 71b ust. 3
ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty.
Pomoc w
postaci gorącego posiłku (
przeważnie chodzi o
sfinansowanie dziecku obiadów w
stołówce szkolnej ) może być
przyznana uczniowi przez
GOPS
bezpłatnie, jeżeli dochód na
osobę w jego rodzinie nie
przekracza 150 % kryterium
dochodowego na jednego członka
rodziny.
Wymagane dokumenty:
-
Wniosek o
udzielenie
pomocy w formie
gorącego
posiłku.
-
Dowód osobisty
lub inny
dokument
potwierdzający
tożsamość - do
wglądu.
-
Oryginały
zaświadczeń
potwierdzających
dochody rodziny
z miesiąca
poprzedzającego
złożenie wniosku
o pomoc
-
W razie
konieczności
inne dokumenty
potwierdzające
trudną sytuację
życiową.
Pomoc w
formie posiłku może zostać
przyznana osobom i rodzinom z
powodu:
-
Ubóstwa.
-
Sieroctwa.
-
Bezdomności.
-
Bezrobocia.
-
Niepełnosprawności,
-
Długotrwałej lub ciężkiej choroby.
-
Przemocy w rodzinie.
-
Potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności.
-
Bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych i wielodzietnych.
-
Braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo - wychowawcze.
-
Trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy.
-
Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego.
-
Alkoholizmu lub narkomanii.
-
Zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej.
-
Klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Rodzice
i opiekunowie, którzy chcieliby zapewnić swoim
dzieciom obiad w szkole powinni złożyć wniosek
we właściwej ze względu na miejsce swojego
zamieszkania Filii Ośrodka Pomocy Społecznej
Pracownik socjalny GOPS w celu ustalenia
sytuacji bytowej rodziny przeprowadza w miejscu
zamieszkania zgłaszającej się osoby wywiad
środowiskowy.
Pomoc może być
również przyznana na podstawie wniosku złożonego
przez szkołę do której dziecko uczęszcza. Szkoła
może przekazać do Ośrodka Pomocy Społecznej
listę dzieci, które według jej rozeznania
wymagają wsparcia w/w zakresie lub dotychczas
były objęte taką pomocą i wskazana jest jej
kontynuacja.
Wniosek
o przyznanie pomocy w formie posiłku dla dziecka
w szkole można składać w trakcie całego roku
szkolnego. Pomoc przyznawana jest decyzją i może
obejmować cały rok szkolny z wyłączeniem dni
wolnych od nauki szkolnej.
Opracowanie: Bożena
Lewandowska. Psycholog
2012-11-14
Prosimy o zapoznanie się ze stronami
internetowymi poświęconymi problemowi
uzależnień, a zwłaszcza dopalaczy:
http://www.dopalaczeinfo.pl/
http://stopdopalaczom.com/
Stanowisko Wydziału VI Nauk
Medycznych PAN w sprawie „dopalaczy”
Wydział VI Nauk Medycznych PAN
już w roku ubiegłym starał się
zwrócić uwagę mediów na problem
dopalaczy. W tym celu
zorganizował w dniu 28 sierpnia
2009 roku konferencję prasową
„Dopalacze: fakty i mity" z
udziałem naukowców, terapeutów
oraz przedstawicieli instytucji
zajmujących się
przeciwdziałaniem uzależnieniom
narkomanii. Dramatyczne
wydarzenia ostatnich tygodni
postawiły znowu w centrum
zainteresowań problem tzw.
dopalaczy.
Jest to stale i niezwykle
dynamicznie rozrastająca się
grupa substancji pochodzenia
naturalnego i syntetycznego o
silnych właściwościach
psychoaktywnych. Mają one
najczęściej mniej lub silniej
zaznaczone właściwości
psychostymulujace przypominające
działanie amfetaminy (np.
benzylopiperazyna) oraz
halucynogenne (np. salwinoryna
występująca w tzw. szałwii
szamana), wprowadzane są do
obiegu także związki naśladujące
działanie marihuany działające
na receptory kanabinoidowe (np.
CP 47,947). Substancje wchodzące
w skład dopalaczy są w
większości słabo poznane, a ich
zawartość w oferowanych
produktach może się bardzo
wahać. Sprawia to, ze efekt ich
działania staje się trudny do
przewidzenia. Ponadto popularne
jest łączenie dopalaczy z innymi
związkami psychoaktywnymi, np. z
alkoholem czy marihuaną). Wiek
użytkowników dopalaczy stale się
obniża, wzrasta niebezpiecznie
ich popularność wśród młodzieży.
Dopalacze stanowią nie tylko
problem natury toksykologicznej,
ponieważ prowadzą same, oraz
ułatwiają, rozwój uzależnienia,
co prowadzi do zaburzenia
funkcjonowania mózgowych
systemów związanych z tak
istotnymi procesami jak
motywacja, nagroda, uczenie i
pamięć.
Budzącą głęboki sprzeciw
specyfiką i taktyką
rozpowszechniania dopalaczy jest
ich reklamowanie jako produktów
„kolekcjonerskich"
nieprzeznaczonych do spożycia.
Konieczne jest zatem szybkie
podjęcie skoordynowanych i
skutecznych działań
zmierzających do ograniczenia
używania tych produktów. W
pierwszym rzędzie konieczne jest
opracowanie i wdrożenie
długofalowego programu
edukacyjnego przy udziale wielu
środowisk – dydaktycznego,
medycznego, prawniczego, a także
nauczycieli, rodziców i
młodzieży.
Wprowadzić należy bezwzględny
zakaz reklamy i promocji
wszelkich produktów
zawierających substancje
psychoaktywne. Należy wprowadzić
nakaz umieszczania na produktach
sprzedawanych jako dopalacze
dokładnego ich składu oraz
określenia bezpieczeństwa ich
działania na organizm człowieka.
Sprzedaż tych produktów mogłaby
być dopuszczalna tylko w
sklepach koncesjonowanych, które
uzyskały odpowiednią licencję.
Dopalacze nie powinny być
sprzedawane w sklepach z
alkoholem ani w ich sąsiedztwie,
podobnie jak w sąsiedztwie
szkół. Trzeba bezwzględnie
egzekwować zakaz sprzedaży
dopalaczy młodzieży.
Rozpowszechnianie dopalaczy
powinno być monitorowane przez
odpowiednią komórkę utworzoną
np. w strukturze Ministerstwa
Zdrowia. Wskazane jest
zorganizowanie w możliwie
najszybszym czasie
specjalistycznego laboratorium
identyfikującego związki
wchodzące w skład dopalaczy.
Prof. dr hab. Wojciech Kostowski
Przewodniczący Wydziału VI Nauk Medycznych PAN
Warszawa, dnia 6 października 2010 r.
ZALECENIA GŁÓWNEGO
INSPEKTORA SANITARNEGO DOTYCZĄCEGO GRYPY A/H1N1
Ogólne wskazania profilaktyczne
Należy:
• unikać bliskiego kontaktu z chorymi
osobami,
• kiedy jest się chorym, zostać w domu i
zachować dystans do osób zdrowych
• zasłaniać usta i nos chusteczką higieniczną
podczas kichania i kasłania, a zużytą chusteczkę
wyrzucić do kosza na śmieci
• myć często ręce
• unikać dotykania oczu, nosa i ust, żeby nie
roznosić zarazków
• dbać o siebie, dużo spać, być aktywnym
fizycznie, unikać stresu, pić dużo płynów i
zdrowo się odżywiać.
Objawy nowej grypy
A/H1N1 są podobne
jak grypy sezonowej:
• gorączka
• kaszel
• ból gardła
• katar z płynną
wydzieliną lub
zatkanym nosem
• bóle mięśniowe i
stawowe
• ból głowy
• dreszcze
W około 25-30%
przypadków nowej
grypy mogą
występować wymioty i
biegunka. Podobnie
jak w grypie
sezonowej część
zachorowań przebiega
ciężko, a nawet może
zakończyć się
śmiercią. Szerzenie
się nowej grypy,
podobnie jak grypy
sezonowej, odbywa
się przez zakażenia
drogą powietrzną i
kropelkową. Możliwe
jest też
przenoszenie się
zakażenia przez
dotykanie
przedmiotów
zanieczyszczonych
śliną lub wydzieliną
dróg oddechowych
osoby chorej i
następnie dotykanie
śluzówki osoby
zdrowej.
Szkoła jest
miejscem, gdzie
kontakty między
uczniami są bardzo
bliskie i gdzie
choroby szerzące się
drogą powietrzną
mogą przenosić się
szczególnie łatwo.
Zakażeni uczniowie
mogą też stanowić
źródło zakażenia dla
swych rodzin oraz
innych członków
społeczeństwa.
|
|
Wskazania
dla rodziców
Należy:
• obserwować
domowników
wykazujących objawy
grypopodobne, w
razie ich
wystąpienia zgłosić
się do lekarza
rodzinnego
• myć ręce swoje i
swojego dziecka
mydłem pod bieżącą
wodą oraz pokazać
dziecku jak należy
to robić
• zatrzymać chore
dziecko w domu i
wezwać lekarza
• zasłaniać nos
chusteczką
higieniczną podczas
kichania i usta
podczas kasłania
• nie zabierać
dziecka do ludzi,
którzy są
przeziębieni
• zadbać o to by
dziecko zawsze miało
przy sobie
chusteczkę do nosa
• spędzać z dziećmi
aktywnie wolny czas
na świeżym powietrzu |
|
Co może
zrobić uczeń i jego
rodzice, aby
zredukować
prawdopodobieństwo
szerzenia się
zakażeń w szkole?
• Pozostać w domu w
razie choroby.
Jeżeli objawy
odpowiadają
wymienionym wyżej
objawom grypy,
należy pozostać w
domu 7 dni od
wystąpienia objawów
lub 1 dzień po
ustąpieniu objawów,
jeżeli objawy trwają
7 dni lub dłużej.
• W czasie kaszlu
lub czyszczenia nosa
zakrywać nos i usta
chusteczką
jednorazową, którą
po jednorazowym
użyciu należy
wyrzucić, a ręce
umyć starannie wodą
z mydłem.
• W rozmowie unikać
bliskich kontaktów
twarzą w twarz. W
tym szczególnym
przypadku
uzasadnione jest
rozmawianie z głową
odwróconą od
rozmówcy.
• Unikać dotykania
palcami ust, nosa i
powiek oczu.
• Poza szkołą unikać
przebywania w
pomieszczeniach z
kilkoma osobami na
raz, a szczególnie
masowych zgromadzeń
i sportów
kontaktowych.
• Przestrzegać zasad
higienicznych
wynikających z
instrukcji
uzyskanych w szkole
również w domu i we
wszystkich
sytuacjach
pozaszkolnych. |
|
|